Krvna grupa formira našu ličnost?

Ideja da krvna grupa određuje našu ličnost, temperament i sposobnost snalaženja, najčešće se odbacje kao nadrilekarstvo i sujeverje, ali ne i u Japanu. Četiri knjige na ovu temu su zauzele vrh liste 10 najtraženijih bestselera za prošlu godinu.

Uputstvo za ljude sa krvnom grupom B” i slični naslovi posvećeni ostalim krvnim grupama, nudili su savete o svemu i svačemu, od toga kako promeniti život i pospešiti karijeru do toga kako pronaći srodnu dušu i životnu ljubav.

Prodato je preko pet miliona knjiga, a kupci su mahom bile žene u dvadesetim i tridesetim godinama života. Krvna grupa je navođena kao presudni faktor u svemu, od burnog temperamenta do nesposobnosti da se zadrži odgovarajući posao ili ostvari uspešna ljubavna veza.

Ovakva tipologija se u Japanu pojavila još 1927. godine, kada je naučnik Takađi Furukava objavio svoj rad “Proučavanje temperamenta na osnovu krvne grupe”. Tridesetih godina su njegovu tipologiju prihvatili militaristi u vladi Japana i vojni vrh, pokušavajući da na osnovu nje stvore efikasnije vojne trupe.

Mnoge čete japanske vojske tokom II svetskog rata su formirane na osnovu krvnih grupa. Opsesija ovom tipologijom je izbledela nakon poraza 1945. godine, da bi ponovo oživela 70-tih godina kada je matematičar i novinar Masahiko Nomi (bez ikakvog medicinskog predznanja) napisao prvu od 30 izuzetno popularnih knjiga na ovu temu. Bezbroj novinskih tekstova i TV emisija pozabavilo se zatim uticajem krvnih grupa na sve aspekte života. Knjige su pokušavale da se uzdrže od determinizma, nagoveštavajući umesto toga da krvna grupa osobe kreira njene lične tendencije, što je ekvivalentno vremenu i mestu rođenja u popularnoj astrologiji.

Dnevne TV emisije nude “krvne horoskope”, a u prodaji se mogu naći svakojake stvari namenjene određenim krvnim grupama – od žvakaćih guma do kondoma i specijalnih ulja za kupanje. Mnoge kompanije zapošljavaju radnike na osnovu njihove krvne grupe, a agencije za sklapanje poznanstava tu informaciju navode zajedno sa obrazovnim karakteristikama i visinom plate potencijalnih kandidata.

Ženski softbol tim koji je osvojio zlatnu medalju na olimpijskim igrama u Pekingu, prilagodio je trening svake članice tima njenoj krvnoj grpi.

Ova tipološka opsesija je glavni razlog što pojedina zabavišta odbijaju da prime decu sa “pogrešnom” krvnom grupom, poslodavci ne zapošljavaju naizgled idealne kandidate za određeno radno mesto, a potencijalno dobre veze se okončavaju u strahu od uticaja krvne grupe na emocionalnu budućnost eventualnog para.

Japanci su izmislili i poseban termin “bura-hara” koji označava zlostavljanje na osnovu krvne grupe.

Početkom 90-tih, korporacija “Poka” je reklamirala bezalkoholna pića namenjena određenim krvnim grupama. Portparol kompanije je izjavio da su ti njihovi sokovi ništa drugo do zabavni marketinški trik. Ipak, taj trik je pomogao kompaniji da tokom 1993. i 1994. godine proda 1,4 miliona sokova.

Sok za krvnu grupu A je nazvan “sok za zabrinute”. Imao je ukus limuna i dodatak kalcijuma i vitamina C, da bi osoba koja ga pije osetila relaksirajuće dejstvo.

Sok za nultu krvnu grupu je imao ukus jabuke i reklamiran je kao “sok za saosećajne”. Bio je krcat multivitaminima kako bi “previše uspešnim osobama pomogao da efikasnije sagore energiju”.

Tip B je dobio “sok za radoznale” sa dodatkom ekstra proteina koji promoviše “mentalnu stabilnost”, jer radoznalci troše previše mentalnih sposobnosti.

Sok za tip AB je imao ukus banane i dodatak magnezijuma koji smanjuju stres kod hiperaktivnih osoba sa krvnom grupom AB.

Preko 95 procenata Japanaca zna svoju krvnu grupu; oko 40 procenata njih ima tip A, 30 procenata tip 0, 20 procenata B, a 10 procenata AB. Prema istraživanju jedne TV stanice, 72 procenta ispitanika veruje da krvna grupa određuje njihov karakter.

“To je moderno sujeverje”, tvrdi Hiroiši Išikava, profesor socijalne psihologije na univerzitetu Seiđo. “Ali to je takođe i moćni društveni pokretač. Razgovor o krvnim grupama je najlakši način da uspostavite kontakt sa nepoznatom osobom.”

Pojedini stručnjaci objašnjavaju centralno mesto krvne tipologije u psihologiji Japanaca grubom sličnošću koje distribucija krvnih grupa ima sa podelom na društvene klase u feudalnom Japanu: samuraji snažne volje (0 grupa), umereni farmeri (A grupa), manji broj osetljivih umetnika (AB grupa) i trgovci koji čvrsto stoje na zemlji (B grupa).

Karakteristiku svake krvne grupe možete pogledati ako kliknete ovde.