Nadvojvodin automobil je bio uklet!

Franc Ferdinand i njegova supruga Sofija su 1914. godine stigli u Sarajevo u velikoj crvenoj limuzini – i baš tu je ovaj prelepi automobil doživeo randevu sa istorijom…

Kompanija Graf & Stift je započela najpre proizvodnju bicakala, ali je od 1914. godine prešla na proizvodnju luksuznih automobila za prestižnu klijentelu. Među bogatim uglednicima koji su kupili Graf & Stift bili su i članovi austrijskog kraljevskog dvora.

Nadvojvoda Franc Ferdinand i njegova supruga Soifija su stigli u Sarajevo u novom novcatom, uglancanom kabrioletu sa šest sedišta. Dok se Graf & Stift približavao uglu ulice, Gavrilo Princip je ispalio svoje čuvene hice. Nadvojvoda i njegova supruga su ubijeni, ali je Graf & Stift preživeo napad bez i jedne ogrebotine. Tako je počeo I svetski rat.

Izgleda da je užas trenutka u kome se dogodilo dvostruko ubistvo zauvek ostao utisnut u nadvojvodin Graf & Stift. Svi koji su kasnije posedovali ovaj automobil su ili kratko poživeli, ili su bili ozbiljno povređeni. U sledećih dvanaestak godina posle Sarajeva, nadvojvodin automobil je promenio petnaest vlasnika i preživeo šest automobilskih nesreća. Ukupno je trinaest ljudi poginulo u njemu.

Austrijski general Poćorek, na primer, koji je kupio ukleti Graf & Stift, doživeo je strašan poraz na Ceru i osramoćen je na bečkom dvoru, da bi zbog mentalnih problema završio u ludnici gde je i umro.

Ne zna se ime sledećeg vlasnika, ali se zna da je bio armijski kapetan koji je umro u sudaru samo devet dana pošto je kupio ukleti automobil. Pri tom je ubio i dvojicu seljaka koji su izleteli na put pred njegov Graf & Stift. Automobil nije uspeo da izbegne seljake, pokosio ih je, sleteo s puta i zabio se u drvo.

Guverner ovih prostora (za vreme Austro-ugarske okupacije) je zatim kupio automobil Franca Ferdinanda. Dok je automobil bio u njegovom vlasništvu doživeo je četiri saobraćajne nesreće i u poslednjoj izgubio ruku. Zaključio je da je Graf & Stift definitivno uklet. Ali njegov prjatelj, doktor Sikris nije verovao da je automobil uklet, pa ga je kupio za sebe. Šest meseci kasnije, doktor je poginuo u automobilskoj nesreći. Graf & Stift se prevrnuo i smrskao svog vlasnika.

Sledeći vlasnik je bio trgovac dijamantima. Izvršio je samoubistvo. Zatim je automobil kupio švajcarski vozač trkačkih automobila. Udario je u zid u punoj brzini, ispao iz automobila, preleteo preko zida i ostao na mestu mrtav.

Poslednji vlasnik je bio Tibert Hiršfeld, vlasnik garaže. Hiršfeld je Graf & Stiftom krenuo na venčanje. U kolima je, osim njega, bilo i petoro njegovih bliskih prijatelja. Prilikom preticanja, ukleti auto se misteriozno otrgao kontroli. U saobraćajnoj nesreći koja je usledila, poginuli su i vozač i svih petoro putnika. To se dogodilo 1926. u Rumuniji.

Mašina Smrti, kako su je nazvali, na kraju je, popravljena i restaurirana, završila u Ratnom muzeju u Beču, gde je posetioci još uvek mogu videti. Međutim, niko se više nije usudio da provoza Graf & Stift.