Bermudski Trougao i dalje misterija

Veliki broj brodova i aviona, od 40-tih godina na ovamo, nestao je u širokom okeanskom trouglu koji formiraju Bermudsko ostrvo, Florida i Porto Riko.

Novinar BBC Toma Mangold, pokušao je da pruži kakva-takva objašnjenja za nestanak dva britanska komercijalna aviona sa 51 putnikom, izgubljena u ovoj oblasti 40-tih godina prošlog veka. Uzrok pada jednog aviona je, po Mangoldu, bio kvar nastao kao rezultat loše konstrukcije, a uzrok pada drugog aviona je najverovatnije to što je ostao bez goriva.

Pre šezdeset godina, komercijalni letovi iz Londona za Bermude bili su nova i prilično opasna avantura. Bilo je potrebno da avion dopuni gorivo sletanjem na Azorska ostrva pre nego što krene na 3.500 kilometara dugačak let do Bermuda. U to vreme, ovo je bio i najduži prekomorski let na svetu.

Avioni su leteli bukvalno na granici sopstvenih mogućnosti. Današnji avioni koji lete ka majušnom ostrvu u Atlantiku, imaju velike rezervoare sa dovoljno goriva da se, u slučaju opasnosti, vrate na američku istočnu obalu udaljenu 1.200 kilometara od Bermuda.

Sporni grejači

Avioni iz perioda posle II svetskog rata bili su daleko manje pouzdani od današnjih. Britanska kompanija BSAA, koja je tada prevozila putnike za Južnu Ameriku, imala je prilično loše iskustvo. Za tri godine se na njihovim avionima dogodilo čak 11 ozbiljnih incidenata, a izgubili su pet aviona sa 73 putnika i 22 člana posade.

Tridestog januara 1948. godine, avion BSAA avro tjudor IV, nazvan „Zvezdani Tigar“, nestao je bez traga i glasa. U njemu je bilo dvadeset pet putnika i šest članova posade. Spasilačke ekipe nisu pronašle ni jedno telo, niti ijedan deo letelce za koju se pretpostavljalo da je pala u okean. Zaključak zvanične istrage je glasio: „Može se reći da nikada ranije nismo imali ovako zagonetan problem. Verovatno nikada nećemo saznati šta se dogodilo, pa tako sudbina „Zvezdanog Tigra“ ostaje potpuna misterija“.

Ipak, određeni broj indicija u zvaničnom izveštaju o nesreći otkriva da je „Zvezdani Tigar“ imao problema još pre nego što je stigao na Azore.

Grejač aviona je bio krajnje nepouzdan i otkazao je tokom leta, a jedan od kompasa je bio neispravan. Da bi zadržao toplotu u avionu, pilot je verovatno odlučio da čitavom trasom leti nisko na oko 2.000 fita (oko 650 metara) iznad tla, što je dovelo do veće potrošnje goriva za mnogo kraće vreme. Približavajući se Bermudima, „Zvezdani Tigar“ je leteo malo van kursa i kasnio je gotovo jedan sat.

Avro tjudor IV

U izveštaju zvaničnog Ministarstva civilne avijacije je zapisano da se „Zvezdani Tigar“ verovatno suočio sa mnogo jačim čeonim vetrom nego što su predvideli meteorološki izveštaji. Zbog toga je avion trošio mnogo više goriva od predviđenog.

„Kada letite na 2.000 fita, ostaje vam veoma malo visine za manevrisanje“, kaže Erik Njutn, avio istražitelj. „U slučaju da se pojavi ozbiljan problem tokom takvog leta, avion bi za par sekundi izgubio visinu i srušio se u more.“

Šta god se dogodilo u vazduhu, bilo je iznenadno i katastrofalno – nije čak bilo vremena ni da se pošalje signal za pomoć.

Avro tjudor IV je bio preuređeni ratni avion, koji je na kraju povučen sa komercijalnih letova zbog nepouzdanosti. Samo je BSAA nastavila da koristi ovaj model za prevoz putnika.

Gordon Stor je bio glavni pilot i menadžer operacija u BSAA. U intervjuu lokalnim novinama je izjavio da nikada nije imao poverenja u tjudorove motore.

„Bili su užasni. A i sva hidraulika, ventilatori, oprema za klimatizaciju bili su nabijeni ispod poda. Tu su bili i grejači za gorivo koji nikada nisu radili“, kaže Stor.

Drugi incident

Tačno godinu dana od trenutka kada je nestao „Zvezdani Tigar“, još jedan avro tjudor IV u vlasništvu BSAA je nestao negde između Bermuda i Jamajke.

Jedan sat posle poletanja sa Bermuda, 17. januara 1949, pilot je uputio rutinski izveštaj kontroli letenja o svojoj poziciji. A onda je avion nestao na visini od 18.000 fita (5.486 metara).

Stručnjaci tvrde da je u pitanju verovatno bila trenutna katastrofa. I opet, nije pronađeno ni jedno telo, ni jedan komad olupine. Sasvim je nemoguće da je avion ostao bez goriva na toj visini, meteorološki uslovi za let su bili više nego povoljni, a isključena je eventualna greška pilota.

Don Mekintoš, nekadašnji pilot BSAA koji je leteo na tjudorima, tvrdi da je loša konstrukcija aviona sasvim mogući uzrok nesreće. On sumnja da je katastrofu izazvao grejač kabine postavljen ispod poda na mestu gde sedi kopilot. U to vreme, avio grejači su bili tehnologija u povoju.

„Grejač ne samo što je zagrevao avionsko gorivo, već je bio smešten suviše blizu hidrauličnih cevi“, kaže on. Prekidač za pritisak je dozvoljavao grejaču da funkcioniše kada je avion bio u vazduhu, ali je bio krajnje nepouzdan i letačko osoblje ga je često isključivalo da bi pilot mogao da upravlja manuelno. Prekidač je sprečavao protok zapaljivog goriva, ali ako je grejač prebačen na manuelno, stvoreni gas je lako mogao da se zapali.

Kapetan Piter Dafi, bivši pilot BSAA koji je kasnije leteo na konkordu, takođe smatra da je uzrok nesreće bio grejač postavljen preblizu hidrauličnih cevi.

„Mislim da su isparenja iz hidraulike negde iscurela, a taj gas je u dodiru sa grejačem izazvao eksploziju:“

Erik Njutn je došao do sličnog zaključka. „Ako se grejač zapalio dole ispod poda kabine, katastrofa je već poprimila nezaustavljive razmere pre nego što je posada bilo šta primetila. Tada nisu postojali senzori za automatsko gašenje požara, niti je postojao alarm koji bi obavestio pilota o kvaru grejača. Niko nije znao šta se dešava, sve dok nije postalo previše kasno.“

Zvanični izveštaj otkriva i da su zbog greške u komunikaciji, spasilačke ekipe poslate u potragu tek sedam ipo sati posle nesreće.

Ali je tada ono što je i ostalo od aviona već potonulo. U izveštaju o nestanku prvog aviona, ostalo je zabeleženo da su istražitelji zapisali „…da je možda neki spoljašnji uzrok nadvladao i ljude i mašinu“. Takav komentar iz pera poslovično trezvenih britanskih službenika otvorio je širom vrata teorijama zavere, dodajući samo još jednu priču legendi o misteriji Bermudskog Trougla.

Doduše, misterija Bermudskog Trougla ni iz daleka nije rešena. Uzrok pada ove dve letelice ostaje u domenu nagađanja, a i činjenica je da do današnjeg dana nije pronađen nijedan delić ovih nesrećnih aviona…

Radomir K. Stokić